Správny výzor predajcu

Správne oblečený a upravený predajca by mal byť súčasťou firemnej kultúry.

Do predajne s motocyklami vstupuje muž. Rozhliadne sa a zamieri ku skútrom. Prezerá si ich, hľadá ten najvhodnejší. „Prepáčte, aká je záruka na tieto skútre?“ pýta sa muža v obleku, ktorý stojí pri poslednom skútri v domnienke, že ide o predajcu.

„Vôbec netuším. Zrejme dva roky.“ Obaja na seba chvíľu prekvapene pozerajú. „Ja tu nepredávam, čakám len na priateľa,“ objasňuje svoju odpoveď muž v obleku. „Ahá!“ usmeje sa záujemca o skúter a vzápätí sa pokúša nájsť predavača.

Oslovuje mladíka, ktorý stojí pri stojane s prospektami. „Prepáčte, vy tu predávate?“ Mladík sa prekvapene pozrie na muža a hovorí: „Nie, ja tiež čakám na predavača.“

Muž začína byť podráždený, ale pokračuje v pátraní. Vráti sa ku skútrom. Znovu sa dotýka ich sedadiel, páčok a spätných zrkadiel. Vtom počuje zozadu otázku: „Môžem vám pomôcť?“

Otočí sa a pred ním stojí mladík v šľapkách a krátkych nohaviciach. Na tričku má anglický nápis a rameno potetované divokým ornamentom.

Muž je zaskočený. Mladíkov zovňajšok nesvedčí o tom, že ide o predavača. Narýchlo z neho vypadne: „Chcem skúter, vlastne niekoho, kto tu predáva.“

Výzor je dôležitý faktor úspechu. Zákazníci si všímajú zovňajšok predavača a podľa neho ho zatrieďujú.

Podvedome posudzujú, či je pre nich dôveryhodný. Prvý dojem výrazne ovplyvní ich myšlienky a postoj a môže rozhodnúť aj o kúpe.

Nie je pre každého ľahké upozorniť svojho kolegu v predajni na páchnuci dych či pot, špinavé topánky, obnosenú košeľu, nevkusnú kravatu, neupravené vlasy či iné chyby na zovňajšku. Takáto tolerancia však môže firme uškodiť viac ako zasiahnuté sebavedomie neupraveného kolegu. Správne oblečený a upravený predavač by mal byť súčasťou firemnej kultúry.

Návštevník predajne musí poľahky rozoznať predavača podľa výzoru. Firemná rovnošata, visačka s menom a funkciou sú vhodnou pomôckou na identifikáciu.

V predajni s motocyklami to mal zákazník zbytočne sťažené. Tápal, znervóznel, jeho záujem klesal.

Aj vzhľad predajcu, ktorý navštevuje zákazníkov, má svoje pravidlá. Nemal by si obliekať nič nápadné a výstredné. Vhodné oblečenie zbytočne nepúta zákazníkovu pozornosť.

Ak obchodník navštevuje zákazníkov, ktorí sú väčšinou oblečení neformálne, mal by sa tomu prispôsobiť a nezaťažovať ich pozornosť výstrednosťami. Môže tak zbytočne vyvolávať podozrenie a nedôveru.

S pozdravom

Ivan Kostolný


Aj o tejto téme budeme bližšie hovoriť na našom tréningovom školení PRINCÍPY PROFESIONÁLNEHO PREDAJA. Cieľom tohto školenia je objasniť predajcom princípy profesionálneho predaja a naučiť ich, ako môžu tieto princípy šikovne použiť vo svojej bežnej praxi. Prihláste Vašich predajcov na toto školenie a zvýšte tým ich predajné výsledky.

         

 
 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *